Information
- Beboerbladet
- Boligstøtte
- Blanketter
- A & B-ordningen i hovedtræk
- Flytning / opsigelse
- Gildesale
- Gæsteværelser
- Medlem
- Om at bo i almen bolig
- Oversigt over huslejepriser
- Persondataforordning
- Tilmeldning til betalingsservice
- Udlejningsregler
- Visitation
Her har du mulighed for at søge informationer. Har du spørgsmål, som du ikke kan finde svar på, her eller under spørgsmål og svar, er du velkommen til at kontakte vores administration på tlf.: 98 42 61 11.
Beboerbladet
Bladet udkommer 4 gange årligt. Alle beboere er velkommen til at lave indlæg / debat i bladet. Indlæg kan afleveres til administrationen på Abildgårdsvej 35 eller du kan sende en mail til beboerbladet@vesterport.dk
- 12,00 KB2020
- 12,00 KB2022
- 12,00 KB2023
- 5,49 MBBeboerblad nr. 1 2024.pdf
- 6,86 MBBeboerblad nr. 2 2024.pdf
- 4,10 MBBeboerblad nr. 3 2024.pdf
Redaktionen:
Billede ikke fundet
Redaktion
Mette Mundt
Bangsbovej 28 1.v.
Billede ikke fundet
Boligstøtte
Hvis du bor til leje, med eget køkken, kan du måske få hjælp til huslejen.
Der er to slags boligstøtte:
Boligydelse, for husstande, hvor der bor personer, som får udbetalt en social pension - det vil sige folke- og førtidspension.
Boligsikring, for øvrige husstande, herunder efterlønsmodtagere.
Boligstøttens størrelse afhænger af:
- boligens størrelse
- husstandens størrelse
- husstandens indkomst og formue
Sådan søges boligstøtte
Det er kun muligt at få boligstøtte efter ansøgning.
- Du kan søge boligstøtte som digitalt post via www.borger.dk/boligstoette.
- Du kan først få boligstøtte fra det tidspunkt, du søger om det
- Boligstøtten beregnes på baggrund af de oplysninger, Udbetaling Danmark har på ansøgningstidspunktet
Hvis der kommer ændringer i din husleje får Udbetaling Danmark automatisk besked. Ved indkomstændringer kontakt Udbetaling Danmark og giv dem besked om ændringen.
Selv de mindste ændringer kan påvirke boligstøtten.
Hvis du har ændringer af betydning for boligstøttens størrelse, f.eks. i indkomst eller formue eller i antallet af børn, skal du straks kontakte "Udbetaling Danmark". På den måde får du altid den korrekte boligstøtte.
Regn din boligstøtte ud på internettet
Vil du have et hurtigt overblik over, hvor meget du kan få i boligstøtte, kan du gå ind på adressen www.borger.dk - under valgmuligheden SELVBETJENING skal du vælge Beregn din boligstøtte. På beregningssiden kan du indtaste dine egne tal og straks få en vejledende beregning - men du kan også lade Udbetaling Danmark foretage den endelige beregning.
Boligforeningen Vesterport indberetter hver måned huslejen for de enkelte lejligheder til Udbetaling Danmark.
Blanketter
Her nedenunder finder du diverse blanketter.
Er du i tvivl - så kontakt os på tlf. 9842 6111
Udbetaling fra vedligeholdelseskonto
Hvis du skal hæve på lejemålets vedligeholdelseskonto, kan du udskrive b-ordning udbetalingsbilag:
- 57,37 KBUdbetalingsbilag med nemkonto.pdf
Opsigelse
Når du skal opsige din lejlighed, har vi brug for, at få det på skrift. Du kan udskrive opsigelsesblanketten her. Det er en god idé at gennemlæse vejledningen inden opsigelse. Opsigelsen skal du sende til Boligforeningen Vesterport, Abildgårdsvej 35, 9900 Frederikshavn.
Du kan også opsige din bolig digitalt, hvis du har MitID - tryk her: Opsigelse med MitID
Hvis boligen er et dødsbo - opsiges boligen digitalt via dette link: Opsigelse dødsbo
OBS - Når du har udfyldt opsigelsesblanketten og alle parter har underskrevet, skal du være opmærksom på, om du modtager en bekræftigelse på mail om at den er afsendt korrekt.
Ellers kontakt Vesterport's administration på tlf: 9842 6111.
- 24,06 KBOpsigelsesblanket.pdf
- 515,51 KBVedjledning om opsigelse samt opsigelsesblanket.pdf
Samtykkeerklæring
Her kan du finde blanketter til samtykkeerklæring om helbredsoplysninger iforbindelse med optagelse på venteliste samt ved kontakt til Vesterport omkring lejeforhold og medlemsskab.
- 89,66 KBSamtykkeerklæring - helbredsoplysninger.pdf
- 29,36 KBSamtykkeerklring ved henvendelse om lejeforhold og medlemsskab.pdf
Tilladelse til indflytning 3 dage før
Hvis fraflytter giver tilladelse til indflytning 3 dage før overtagelse af lejligheden, kan fraflytter udskrive blanketten.
- 27,82 KBTilladelse til indflyt 3 dage før.pdf
Råderet
Skal du ansøge om, at gøre brug af din råderet i forbindelse med ændringer i din bolig, kan du udskrive ansøgning.
- 30,24 KBAnsøgning om råderet.pdf
Overdragelse
Hvis du skal overtage noget fra den tidligere lejer skal overtagelsessedlen udfyldes og fraflytter skal aflevere den til fraflytningssynet.
- 15,13 KBovertagelsesseddel ved fraflytning.pdf
A & B-ordningen i hovedtræk
A-ordningen
OMFATTER KUN ÆLDRE BOLIGER
Lejeren sørger i boperioden for boligens indvendige vedligeholdelse med hvidtning, maling, tapetsering og gulvbehandling. Lejeren afholder alle udgifter i forbindelse med denne vedligeholdelse.
Lejeren er forpligtet at vedligeholde så ofte, at boligen ikke forringes, bortset fra almindeligt slid og ælde.
Ved fraflytning gennemfører udlejeren en normailistandsættelse, der omfatter nødvendig hvidtning, maling og tapetsering af vægge og lofter samt rengøring og evt. gulvafslibning.
Normalistandsættelse kan undlades for bygningsoverflader, som ved fraflytningssynet fremtræder håndværksmæssigt forsvarligt nyistandsat.
Lejeren afholder udgifterne til normalistandsættelsen, men udlejeren overtager gradvist denne udgift - i forhold til boperiodens længde.
Lejeren afholder alle udgifter til istandsættelse som følge af misligholdelse.
Udgifter til normal istandsættelse samt misligholdelse fratrækkes dit indbetalte indskud før udbetaling af evt. restindskud.
B-ordningen
Det er besluttet, at der opspares et beløb pr. m2 pr. år, der indsættes på en konto tilhørende hvert lejemål.
Beløbet kan bruges af den enkelte beboer til tapetsering, maling, gulvbehandling m.v., og arbejdet kan udføres af beboeren selv eller af et firma. Det er dog en betingelse, at der handles med momsregisterede firmaer.
Når en beboer selv har udført vedligeholdelse af sin bolig, eller har ladet arbejdet udføre - afleveres de betalte fakturaer sammen med et udbetalingsbilag til Vesterport's administration, og beløbet bliver overført til beboeren i løbet af 7 dage. ( Fakturaer skal aflevers senest 3 måneder efter indkøbsdagen).
Det mindste beløb, der kan hæves på vedligeholdelseskontoen, er 500 kr. - det højeste beløb, der kan hæves, er det beløb, der er opsamlet på lejemålets konto.
Den enkelte beboer må selv vurdere, om der er behov for vedligeholdelse af lejemålet, og kan rette henvendelse til Vesterport's administration og få oplyst, hvor mange penge der står på kontoen. Hvis der ønskes udført arbejde, der overstiger det beløb, der står på kontoen, må beboeren selv betale det overskydende beløb.
Når beboeren selv lader arbejdet udføre, eller aftaler udførelsen med et firma - er det ikke boligforeningen, der hæfter for kvalitet eller betaling til firmaet. Når den enkelte beboer har betalt regninger fra det pågældende firma - skal man selv kontrollere arbejdet/ materialerne og betale regningerne.
Når en beboer har opsagt boligen, kan der ikke længere trækkes på kontoen.
Den indvendige vedligeholdelseskonto tilhører lejemålet, ikke beboeren, hvilket betyder at indestående på vedligeholdelseskontoen kan bruges af beboeren til istandsættelse i boperioden.
Ved opsigelse af lejemålet spærres den indvendige vedligeholdelseskonto for fraflytteren.
Flytning / opsigelse
Har du besluttet at flytte - så planlæg din flytning.
Du har 3 måneders opsigelse - fra den første i næste måned.
Du har mulighed for at bestille / aftale et forsyn ved at kontakte Vesterport's administration på tlf. 9842 6111.
Efter administrationen har modtaget din opsigelse, vil du skriftligt modtage en anerkendelse af opsigelsen med et synstidspunkt.
Inden viceværten kan syne din bolig, skal den være tom og rengjort.
I forbindelse med synet vil der ske aflæsning af vand og varme. El-aflæsningen skal du selv foretage og meddele flytning til dit el-selskab.
HUSK at meddele flytning til folkeregisteret - det kan du gøre ved at bruge disse link:
www.frederikshavn.dk - fælles log-in til ændring af adresse
www.PostNord.dk - ændring af adresse hos PostNord
For at opsige din bolig, skal vi have det på skrift, du kan udskrive en opsigelsesblanket her. Det vil være en god ide at gennemlæse vejledningen inden opsigelse.
Du kan også opsige din bolig digitalt, hvis du har MitID - tryk her: Opsigelse med MitID
Hvis boligen er et dødsbo - opsiges boligen digitalt via dette link: Opsigelse dødsbo
KUN KOLLEGIEBOLIGER - opsigelse kollegie bolig via dette link: Opsigelse Frederikshavn Kollegium
OBS - Når du har udfyldt opsigelsesblanketten og alle parter har underskrevet, skal du være opmærksom på, om du modtager en bekræftigelse på mail om at den er afsendt korrekt.
Ellers kontakt os på tlf: 9842 6111
- 24,06 KBOpsigelsesblanket.pdf
- 515,51 KBVedjledning om opsigelse samt opsigelsesblanket.pdf
Gildesale
For at leje gildesale i Vesterport skal du være medlem, og bor du ikke i Vesterport, kan du tidligst reservere gildesalen 3 måneder før du skal bruge den.
Ved spørgsmål ring gerne til os - gildesalene udlejes ved henvendelse til Vesterport's administration på tlf. nr. 9842 6111
Abildgårdsvej 35
L. P. Houmøllersvej 26 v/Brugsen
Der er plads til 50 personer.
Lejeperiode | Leje | Depositum | I alt |
---|---|---|---|
Almindelig leje | 1.000 | 1.000 | 2.000 |
Korttids leje: | |||
Hverdage 0-12 timer | 250 | 250 | 500 |
Hverdage 1- 24 timer | 500 | 500 | 1.000 |
Korttidsleje er kun muligt mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.
L.P. Houmøllersvej 180 - Beboerhuset
Der er plads til 40 personer - udlejes til kl. 23.00
KUN BEBOERE I VESTERPORT KAN LEJE
Lejeperiode | Leje | Depositum | Ialt |
---|---|---|---|
Almindelig leje | 700 | 700 | 1.400 |
Korttidsleje: | |||
Hverdage 1 døgn 8 - 24 | 350 | 350 | 700 |
Hverdage 1/2 døgn 12 - 24 | 175 | 175 | 350 |
Hverdage 1/4 døgn 8 - 14 | 150 | 150 | 300 |
Endags leje weekend 8 - 24 | 350 | 350 | 700 |
Flotillevej 3
Der er plads til 100 personer
Lejeperiode - MEDLEMMER | Leje | Depositum | I alt |
---|---|---|---|
Almindelig leje 2 døgn | 1.600 | 1.600 | 3.200 |
Korttidsleje: | |||
Hverdagsleje 0-12 timer | 400 | 400 | 800 |
Hverdagsleje 12-24 timer | 800 | 800 | 1.600 |
Lejeperiode - BEBOERE | Leje | Depositum | I alt |
Almindelig leje 2 døgn | 800 | 800 | 1.600 |
Korttidsleje: | |||
Hverdagsleje 0-12 timer | 200 | 200 | 400 |
Hverdagsleje 12-24 timer | 400 | 400 | 800 |
Korttidsleje er kun muligt mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.
Engparken 119
Der er plads til 70 personer
KUN BEBOERE I VESTERPORT KAN LEJE.
For udlejning kontakt Charlotte Nielsen, Engparken 65 - på tlf.: 2174 5164
Lejeperiode | Leje | Depositum | Ialt |
---|---|---|---|
Almindelig leje | 1.000 | 0 | 1.000 |
Korttidsleje: | |||
Mandag 12.00 - Tirsdag 08.00 Tirsdag 08.00 - Onsdag 08.00 Onsdag 08.00 - Torsdag 08.00 Torsdag 08.00 - Fredag 08.00 | 250 | 0 | 250 |
Havnefronten, Søndervej 38
Der er plads til 140 personer
Lejeperiode | Leje | Depositum | I alt |
---|---|---|---|
Almindelig leje 2 døgn | 2.000 | 2.000 | 4.000 |
Korttidsleje: | |||
Hverdagsleje 0-12 timer | 500 | 500 | 1.000 |
Hverdagsleje 12-24 timer | 1.000 | 1.000 | 2.000 |
Hverdagsleje er kun muligt mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.
Havnefronten Tårnet
Der er plads til 25 personer
Lejeperiode | Leje | Depositum | I alt |
---|---|---|---|
Almindelig leje 2 døgn | 750 | 750 | 1.500 |
Korttidsleje: | |||
Hverdagsleje 0-12 timer | 187,50 | 187,50 | 375 |
Hverdagsleje 12-24 timer | 375 | 375 | 750 |
Hverdagsleje er kun muligt mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.
Havnefronten + Tårnet
Lejeperiode | Leje | Depositum | I alt |
---|---|---|---|
Almindelig leje 2 døgn | 2.250 | 2.250 | 4.500 |
Korttidsleje: | |||
Hverdagsleje 0-12 timer | 562,50 | 562,50 | 1.125 |
Hverdagsleje 12-24 timer | 1.125 | 1.125 | 2.250 |
Hverdagsleje er kun muligt mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.
Ankerpladsen, Stokken 12
Der er plads til 40 personer
Lejeperiode | Leje | Depositum | I alt |
---|---|---|---|
Almindelig leje 2 døgn | 1.200 | 1.200 | 2.400 |
Korttidsleje: | |||
Hverdagsleje 0-12 timer | 300 | 300 | 600 |
Hverdagsleje 12-24 timer | 600 | 600 | 1.200 |
Hverdagsleje er kun muligt mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.
Grundtvigs Have 1-3
Der er plads til 45 personer
Lejeperiode | Leje | Depositum | I alt |
---|---|---|---|
Almindelig leje 2 døgn | 1.000 | 1.000 | 2.000 |
Korttidsleje: | |||
Hverdagsleje 0-12 timer | 250 | 250 | 500 |
Hverdagsleje 12-24 timer | 500 | 500 | 1.000 |
Hverdagsleje er kun muligt mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.
Fladstrandsparken 111 - Fladstrandshus
Der er plads til 100 personer
KUN BEBOERE I VESTERPORT KAN LEJE
Lejeperiode | Leje | Depositum | Ialt |
---|---|---|---|
Almindelig leje | 1.750 | 1.750 | 3.500 |
Korttidsleje 0-6 timer | 218,75 | 218,75 | 437,50 |
Korttidsleje 6-12 timer | 437,50 | 437,50 | 875 |
Korttidsleje 12-24 timer | 875 | 875 | 1.750 |
Gæsteværelser
For at leje gæsteværelser skal du bo i Vesterport eller være medlem.
Gæsteværelser udlejes ved henvendelse til Vesterport's administration på tlf. 9842 6111
Det gamle Vesterport - Rosborgvej
Der er 3 gæsteværelser i afdelingen 1 - Det gamle Vesterport.
Der er 2 gæsteværelser med 2 sovepladser pr. værelse - og 1 gæsteværelse med 4 sovepladser.
Pris pr. døgn er kr. 125,00 og der er IKKE tilladt husdyr.
De er blevet bygget i 2020 - og fremstår derfor nye og indbydende.
For udlejning og yderligere spørgsmål - kontakt afdelingsbestyrelsen på tlf. 6142 2765 i tidsrummene:
- mandag og tirsdag kl. 16.00 - 18.00
- resten af ugen kl. 15.00 - 17.00
Mølleparken L. P. Houmøllersvej 52
2 gæsteværelser m/bad. Indgang ved Sydbycenter.
Lejeperiode | Leje |
---|---|
Leje pr. hverdag | 125 |
Leje pr. weekend. Fredag til mandag | 325 |
Fælledbo Flotillvej 3
1 gæsteværelse med bad. Indgang ved siden af gildesalen.
Lejeperiode | Leje |
---|---|
Leje pr. hverdag | 125 |
Leje pr. weekend | 325 |
Udover 3 overnatninger pr. dag | 500 |
- 38,30 KBInventarliste gæsteværelse Fælledbo.pdf
Engparken 117
2 gæsteværelser m/bad
KUN BEBOERE I ENGPARKEN/SØPARKEN KAN LEJE
Lejeperiode | Leje |
---|---|
Leje pr. hverdag | 150 |
Leje pr. weekend. Fredag til mandag | 300 |
- 19,27 KBInventarliste gæsteværelse Engparken.pdf
Danmarksgade 22 A
2 gæsteværelser.
KUN BEBOERE I AFDELING 7 KAN LEJE GÆSTEVÆRELSERNE.
Lejeperiode | Leje |
---|---|
Leje pr. hverdag pr. 1. maj 2018 | 100 |
Leje pr. weekend. Fredag til mandag | 250 |
- 22,71 KBInventarliste gæsteværelse Danmarksgade.pdf
Strandby
Havnefronten 26, Strandby. 1 gæsteværelse m/bad
Lejeperiode | Leje |
---|---|
Leje pr. hverdag | 200 |
Leje pr. weekend. Fredag til mandag | 500 |
- 19,97 KBInventarliste gæsteværelse Havnefronten.pdf
Elling
Grundvigshave 3, Elling, 1 gæsteværelse m/bad
Lejeperiode | Leje |
---|---|
Leje pr. hverdag | 150 |
Leje pr. weekend. Fredag til mandag | 350 |
- 20,53 KBInventarliste gæsteværelse Elling.pdf
Ingeborgvej
Der er 2 gæsteværelser på Ingeborgvej.
DET ER KUN BEBOERE PÅ INGEBORGVEJ & MEJERIVEJ SOM KAN LEJE.
Lejeperiode | Leje |
---|---|
Leje pr. hverdag | 100 |
Leje pr. weekend | 200 |
Ravnshøj
KUN BEBOERE I AFDELING 17 KAN LEJE GÆSTEVÆRELSET
Mejerivej, Ravnshøj - 1 gæsteværelse.
Lejeperiode | Leje |
---|---|
Leje pr. hverdag | 150 |
Fladstrandsparken 111 - Fladstrandshus
2 gæsteværelser med bad. Indgang ved siden af gildesalen.
KUN BEBOERE I VESTERPORT KAN LEJE
Lejeperiode | Leje |
---|---|
Leje pr. hverdag | 200 |
Leje pr. weekend | 500 |
- 19,72 KBInventarliste gæsteværelse Fladstrandshus.pdf
Medlem
Enhver, der er fyldt 15 år, kan optages som medlem af boligforeningen.
Medlemsskabet er personligt, og indmeldelse sker ved indbetaling af ialt 100 kr. Skal du også på venteliste er dette yderligere kr. 100,00 for første års venteliste. Så ved indmeldelse og opskrivning på venteliste koster det ialt kr. 200,00.
Ved indmeldelse skal der oplyses navn og adresse samt fødselsdag og -år, mobilnummer og email adresse, og der udstedes et medlemsbevis med medlemsnummer.
Medlemsindskuddet på 100 kr. er et engangsbeløb, der indgår som ansvarlig kapital i boligforeningen. Ved udmeldelse tilbagebetales beløbet.
Om at bo i almen bolig
Det almene byggeri er demokratisk opbygget med beboerflertal i alle styrende organer.
Boligerne er opført i samarbejde med kommunen, som også kan disponere over en del af de ledige lejligheder.
Ingen skal tjene på huslejen i det almene byggeri. Lejen er balanceleje. Det vil sige, at regnskabet for en boligafdeling så vidt muligt skal balancere år for år.
Hver afdeling er en selvstændig økonomisk enhed, hvis økonomiske midler, ikke kan bruges andre steder i boligorganisationen.
På de underliggende sider har vi beskrevet nogle af de ting, der kan være relevante for dig, som har lejet en bolig i en almen boligforening.
Husorden
Som beboer i Vesterport er det vigtigt, at du og de øvrige beboere i din afdeling tager hensyn til hinanden og passer på afdelingens fælles faciliteter.
En husorden er fælles regler, som beboerne har vedtaget for at passe på boligerne og de arealer, der er udenom - og for at undgå, at genere hinanden med unødvendig støj m.m.
Ved indflytning skriver man under på, at man har modtaget gældende husorden. Har du brug for at læse husordenen i netop din afdeling - finder du husordenen under din afdeling.
Som lejer er det dig, der har ansvaret for, at du, din familie og gæster overholder reglerne.
Se din afdelings husorden, under afdelingerne.
Istandstættelse
Når du flytter ind i din bolig, er den istandsat efter de gældende regler om vedligeholdelse og istandsættelse.
Der findes 2 typer vedligeholdelsesreglementer: A-ordning og B-ordning.
De fleste afdelinger i Vesterport har B-ordning - plejeboliger/ældreboliger i Vesterport er dog A-ordning.
B-ordning: Ved B-ordning er boligen ikke istandsat ved indflytning. Beboerne indbetaler hver måned via huslejen et fastlagt beløb til boligens vedligeholdelseskonto. Denne kan benyttes til boligens istandsættelse i den periode du bor i boligen.
Afdelingen betaler ved begge ordninger udgifterne til istandsættelse som følge af almindelig slid og ælde.
Har du misligholdt din bolig, kommer du selv til at betale for det. Misligholdelse kan defineres som skader på din bolig på grund af manglende/fejlagtig vedligeholdelse, fejlagtig brug eller uforsvarlig adfærd.
Beboerdemokratiet
Demokrati betyder, at det er et flertal af en forsamling, der bestemmer.
"Ved demokrati forstås simpelthen, at den enkelte har størst mulig indflydelse på sit eget liv
og at der findes institutioner, som gør det muligt for alle interesser frit at komme til orde og
blive konfronteret på en ligeværdig måde med henblik på at etablere en løsning"
Som beboer i en almen boligforening, har du indflydelse på de beslutninger, der bliver taget om afdelingens regler, økonomi, vedligeholdelse og pasning af de fælles arealer.
Hvis afdelingen skal have nye vinduer eller døre, renoveret legepladsen eller lign., kan du som beboer få indflydelse på hvornår og hvordan dette skal foregå.
Deltagelse i beboerdemokratiet er en forudsætning for at skabe et godt fællesskab med løsninger, som kommer alle til gode.
Det er vigtigt at møde op til afdelingens møder. Jo flere af beboerne, der giver deres stemme til kende, jo flere er med til at bestemme, hvordan det skal være at bo i boligafdelingen.
Det er på afdelingsmødet, at beboerne beslutter, hvilke arbejder og aktiviteter, der skal sættes i værk i afdelingen i det kommende år. Disse beslutninger danner grundlag for næste års budget. Beboernes husleje afhænger således også af dig og det aktivitetsniveau, du har været med til at beslutte for afdelingen.
Beboerne vælger repræsentanter eller en afdelingsbestyrelse, der varetager afdelingens interesser i det daglige. Du kan selvfølgelig stille op til bestyrelsen.
Repræsentantskabet
Øverste myndighed i Vesterport er repræsentantskabet, der består af afdelingens repræsentanter og organisationsbestyrelsen.
Repræsentantskabet vælges på de årlige afdelingsmøder.
Repræsentantskabet varetager boligorganisationens overordnede anliggender som f.eks. beslutning om byggepolitik, køb eller salg af boligorganisationens ejendomme, godkendelse af boligorganisationens og afdelingens årsregnskab og godkendelse af boligorganisationens vedtægter.
På det ordinære repræsentantskabsmøde vælges organisationsbestyrelsen.
Afdelingsbestyrelsen
Afdelingsbestyrelsens vigtigste opgave er at sætte sig ind i afdelingens drift og på et afdelingsmøde forelægge de andre beboere, hvilke arbejder og aktiviteter afdelingsbestyrelsen skønner, bør igangsættes i afdelingen. Forslagene skal godkendes af afdelingsmødet for at kunne føres ud i livet. Når forslagene er vedtaget, skal afdelingsbestyrelsen sikre, at arbejdet bliver udført.
Læs mere om afdelingsbestyrelsens opgaver i pjecen ”Ny i afdelingsbestyrelsen”
Organisationsbestyrelsen
Organisationsbestyrelsen har det overordnede ledelsesansvar for boligorganisationen og dens afdelinger og er økonomisk og juridisk ansvarlig for hele boligorganisationen. Det betyder, at ansvaret for driften, udlejningen, regnskabsaflæggelse, lejefastsættelse og daglig administration henhører under organisationsbestyrelsen.
Organisationsbestyrelsen ansætter normalt en direktør eller en forretningsfører til at stå for den daglige ledelse af boligorganisationen.
I pjecen "Medlem af organisationsbestyrelsen" kan du læse mere om arbejdet i bestyrelsen.
Læs Boligselskabernes Landsorganisation’s pjece: "Medlem af organisationsbestyrelsen"
kilde: BL’s hjemmeside.
Boligbytte og fremleje
Bytteret:
Lejeren har ret til at bytte med en lejer af en anden bolig, således at denne overtager den almene bolig. Lov om leje af almene boliger §69 Bl pjece her
Fremlejeret
Lejeren har ret til at fremleje højst halvdelen af boligens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i boligen, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.
Lejeren har ret til at fremleje boligen i indtil 2 år, når lejerens fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse eller lignende. Lov om leje af almene boliger §64 og 65
Ret til at andre i husstanden kan fortsætte lejemålet:
Dør lejeren, har ægtefællen ret til at fortsætte lejeforholdet.
Dør lejeren uden at efterlade sig en ægtefælle, har en anden person, der i en periode på mindst 2 år umiddelbart forud for dødsfaldet har haft fælles husstand med lejeren, ret til at fortsætte lejeforholdet. Udlejeren kan i særlige tilfælde tillade, at den i 1. pkt. nævnte anden person fortsætter lejeforholdet, selv om husstandsfællesskabet har varet under 2 år.
Lov om leje af almene boliger §71
Hvad må du ændre i boligen
Boligen er din og du bestemmer, så længe du bor der.
Det gælder ikke bare med hensyn til, hvilke farver der skal være på væggene, men også om der f.eks. skal blændes en dør, sættes en skillevæg op, eller om køkkenet eller badeværelset skal males eller måske indrettes på en helt anden måde.
Råderetten giver lejeren i en almen bolig større frihed til at bestemme over egen bolig, og mulighed for at præge boligen efter egne ønsker og behov - både inde og uden for selve boligen.
Der skelnes mellem to former for råderet. Individuel råderet og kollektiv råderet.
Individuel råderet betyder, at den enkelte beboer selv skal finansiere arbejdet.
Kollektiv råderet betyder, at der er mulighed for, at lejernes individuelle projekter kan finansieres vha. lån i afdelingen.
BL har en brochurer om råderet
Oversigt over huslejepriser
Ved at trykke på prislisten, får i de vejledende husleje priser.
- 223,62 KBPrisliste 2022.pdf
Persondataforordning
Her kan du læse om Vesterports opdaterede persondataforordning
- 218,80 KBCookiepolitik.PDF
- 771,44 KBPERSONDATAPOLITIK - behandling af personoplysninger om ansøgere og ansatte.pdf
- 104,70 KBPERSONDATAPOLITIK - information i forbindelse med optagelse på venteliste.pdf
- 108,77 KBPERSONDATAPOLITIK - information om behandling af personoplysninger ifm. Husordensklager.pdf
- 109,01 KBPERSONDATAPOLITIK - information om behandling af personoplysninger om deltagere i beboerdemokrati og repræsentantskab.pdf
- 134,18 KBPERSONDATAPOLITIK - information til lejerne i Boligforeningen Vesterport overordnet.pdf
- 147,00 KBPERSONDATAPOLITIK - information til lejerne i Boligforeningen Vesterport.pdf
Tilmeldning til betalingsservice
Du skal downloade app'en fra Betalingsservice - så kan du tilmelde dig til betalingsservice via den. Ellers kan du gøre det under din netbank eller igennem din bank personligt.
Læs mere her: Betalingsservice
Yderligere oplysninger:
Vesterports debitor gruppe nr.: 11037
Vesterports PBS nummer.: 02117177
Udlejningsregler
Pr. 1. juli 2019 trådte nye udlejningsregler for almene boliger i kraft. Disse regler skal vi som en almen boligorganisation naturligvis efterleve.
Først lidt forklarende vedr. ventelister.
Medlemmer, som allerede bor i Vesterport og søger en anden bolig, kommer på en oprykningsventeliste, hvor man indplaceres efter anciennitet. Medlemmer, som ikke bor i Vesterport, kommer i stedet på en ekstern venteliste og her indplaceres man også efter anciennitet. Den eksterne venteliste kommer EFTER oprykningsventelisten.
Dvs. at ventelisten er delt i to – en oprykningsventeliste med ”bolighavende” medlemmer først og derefter kommer ”Ikke bolighavende” medlemmer.
De nye regler betyder, at HVER ANDEN lejlighed nu skal tildeles alene efter anciennitet uden skelen til, om man allerede er bolighavende i Vesterport eller ej. Ændringen af reglerne forventes dog ikke at få den store betydning for tildeling af lejligheder i Vesterport, da kun ca. 20% i dag tildeles til lejere med fortrinsret som bolighavende.
Der kommer ikke til at ske ændringer i måden at søge bolig på. Den ændrede tildelingsmåde sker automatisk.
Opskrivning på ventelisten koster det samme om det er på oprykningsventelisten eller den eksterne venteliste.
Betaler du det årlige ajourføringsgebyr skal du IKKE ved Vesterport betale yderligere for at komme på ventelisten. Du kontakter os blot på tlf. 9842 6111 og aftaler, hvilke lejligheder du gerne vil stå på ventelisten til.
Har du spørgsmål til, hvordan de nye regler kommer til at påvirke netop dig og din placering på ventelisten, kan du altid kontakte os på tlf. 9842 6111, mail: info@vesterport.dk
Visitation
Vesterport har en del boliger, som Frederikshavn Kommune anviser. Det er som følgende:
Bangsbovej 19-25 - 30 plejeboliger.
L.P. Houmøllersvej - 34 ældreboliger.
Koktvedparken og Koktvedstien - 47 handicapboliger.
Birketoften - 14 boliger.
Søparken - 60 plejeboliger.
Ingeborgvej og Ravnshøj - 159 ældreboliger.
Strandgården - 40 plejeboliger.
Gl. Skagensvej - 29 handicapboliger.
Anvisning af ældre- og plejeboliger varetages af Frederikshavn Kommune
Visitationsenheden - tlf: 98 45 53 54
Mail Post@Frederikshavn.dk
Att: Myndighedsafdelingen.
For generel information om ældre boliger og plejeboliger i Frederikshavn Kommune